Nieuws
Veelgestelde vragen over
Diensten
Alle ins en outs over het accepteren of wijzigen van diensten.
Alle vragen over Diensten
Hoe kan ik als freelancer mijn beschikbaarheid opgeven?
Je hoeft je beschikbaarheid niet (meer) op te geven. In de app zie je alle diensten waarvoor je gekwalificeerd bent en de juiste certificaten voor hebt. Wij houden je geplande freelance diensten bij, en tonen geen diensten die overlappen met je geplande diensten.
Kan ik ook langlopende opdrachten doen?
Wij bieden in principe geen langlopende opdrachten, omdat Tadaah bedoeld is om ziek en piek op te vangen. Bij langlopende opdrachten is de kans groter dat de Belastingdienst ze interpreteert als arbeidsovereenkomst in plaats van opdrachtovereenkomst. Opdrachtgevers kunnen daardoor worden aangesproken op schijnzelfstandigheid. Piek- en ziek opdrachten, kortdurend en geplaatst binnen 4 dagen voor aanvang dienst, lopen dat risico niet tot nauwelijks. Ben je geïnteresseerd in langlopende opdrachten? Meld je aan bij Tadaah uitzendbureau: https://www.tadaahuitzendbureau.nl.
Waarom zie ik een bepaalde dienst niet in de app, maar een ander wel?
Als je als freelancer een specifieke dienst niet ziet in je app, dan kan dat aan meerdere dingen liggen:
- Ben je gekwalificeerd voor de functie van deze dienst? Heb je de benodigde/geldige certificaten voor de dienst? Check dat in je profiel. Als er iets ontbreekt, dan zie je de dienst niet.
- Als je al ingepland bent op dat tijdstip, dan zie je andere diensten op hetzelfde tijdstip niet.
- Heb je last-minute (binnen 24 uur voor aanvang) een dienst voor vandaag of morgen afgezegd? Dan vermoeden we dat je ook voor andere diensten niet beschikbaar bent, en tonen we geen diensten.
- Een andere verklaring kan zijn dat een ander persoonlijk voor een dienst uitgenodigd is, of dat een organisatie je niet als freelancer inhuurt omdat je bijvoorbeeld als uitzendkracht voor hen werkt.
Waarom zie ik de dienst niet meer waar ik voor uitgenodigd was?
Zeer waarschijnlijk is die dienst dan niet meer beschikbaar. Geeft de organisatie aan dat je de enige uitgenodigde bent? Check dan op welke diensten ben je al ingepland. Als je al bent ingepland op een dienst die qua tijden overlapt met de andere dienst (zelfs al is het maar met enkele minuten), dan ben je niet beschikbaar en zul je de dienst dan ook niet zien. Je kunt niet op twee plekken tegelijk zijn.
Wat is een interessedienst?
Een interessedienst is een dienst waarbij de opdrachtgever een keuze kan maken uit meerdere geïnteresseerden. Je wordt hierbij dus niet direct aangenomen voor een dienst, omdat de opdrachtgever de tijd krijgt om een freelancer te selecteren. Als je wordt gekozen, dan krijg je hier bericht over. Bij een interessedienst heb je ook de mogelijkheid om een tegenvoorstel te doen op het uurtarief.
Wat betekent vrije vervanging?
Je mag jezelf vrij laten vervangen door een andere freelancer. Bijvoorbeeld omdat je die dag niet meer kan werken. Het is wel jouw verantwoordelijkheid om te checken of iemand de juiste diploma’s heeft en dat ze aan de organisatie worden gekoppeld in het PRK. Als er bij controle blijkt dat er iets niet klopt of ontbreekt blijf jij als opdrachtnemer verantwoordelijk en zijn de consequenties en boetes voor jou.
Wat is het verschil tussen een dienst en een interessedienst?
Een ‘normale’ dienst (voorheen: spoedopdracht) wordt meteen aan jou toegewezen. Bij interessediensten kiest de opdrachtgever zelf een opdrachtnemer uit de freelancers die interesse hebben getoond.
Wat voor soorten opdrachten zijn er?
In het platform kunnen opdrachten geplaatst worden voor 23 soorten functies, waarbij op basis van je diploma’s en certificaten automatisch bepaald wordt waar je voor in aanmerking komt. In de app zijn er vervolgens twee type opdrachten: een Interessedienst en een reguliere dienst. Bij een interessedienst geef je aan interesse te hebben in de opdracht. De opdrachtgever kan vervolgens een keuze maken uit de geïnteresseerden. Een ‘normale’ dienst werkt op basis van automatische selectie. Degene die het eerst reageert, krijgt direct de opdracht en mag de dienst uitvoeren.
Waarom zie ik geen opdrachten?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je geen of maar weinig opdrachten te zien krijgt:
Je beschikbaarheid – je staat ingepland op een andere dienst voor de zelfde tijdstip en datum. Check je diensten in de app, onder Mijn Diensten – Gepland.
Functie – je bent niet gekwalificeerd voor de functie van de dienst. Check je functies in je profiel.
Te laat afmelden – bij een te late afmelding nemen we aan dat je tijdens de tijd van de dienst niet meer beschikbaar bent. We tonen dan ook geen opdrachten voor dit tijdstip.
Inactief – je account staat op inactief. Dan zie je geen enkele nieuwe dienst.
Je bent door de vestiging uitgesloten. Dan zie je geen diensten van deze vestiging.
Hoe werkt het koppelen van freelancers aan het Personenregister Kinderopvang?
Tadaah kan geen freelancers koppelen aan een organisatie in het register. Beiden partijen zijn hier zelf verantwoordelijk voor. Wel dragen wij er zorg voor dat op het portaal de juiste gegevens van een organisatie te vinden zijn, om het koppelen voor de zzp’er zo makkelijk mogelijk te maken. Koppelen gebeurt altijd via DUO, en de koppeling moet altijd gemaakt zijn voor aanvang van de dienst. In het platform kunnen organisaties voor hun eigen overzicht aangeven welke freelancers al zijn gekoppeld, via de PRK-tool.
Ik heb een opdrachtovereenkomst met een opdrachtgever die ze willen wijzigen, kan dat?
Je kan de overeenkomst zelf niet wijzigen, maar je kan als opdrachtnemer na het voltooien van je dienst wel een verzoek indienen tot het wijzigen van de gewerkte uren. Je opdrachtgever kan ook de vestiging nog wijzigen zodat dit goed staat op je factuur.
Ik heb zojuist interesse getoond in een opdracht. Krijg ik daar een bericht over?
Je ontvangt alleen bericht als jij degene bent die de organisatie heeft gekozen voor de opdracht. Tadaah wijst geen freelancers toe aan een opdracht. De organisatie bepaalt de opdracht zelf en kiest ook zelf wie er de opdracht mag invullen. Tadaah kan je dan ook geen informatie verstrekken over de status van de opdracht.
Zijn er genoeg opdrachten binnen mijn regio?
Op het platform vind je opdrachten voor de Buitenschoolse opvang (5-12 jaar) en Kinderopvang (0-4 jaar). De meeste opdrachtgevers zitten in de Randstad (Amsterdam, Haarlem, Almere, Utrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam). Daar zijn er in het algemeen meer opdrachten voor freelance kinderopvang professionals, dus genoeg werk! In de provincies: Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zuid-Limburg hebben we nu ook meerdere aangesloten organisaties. Tadaah groeit dagelijks, vraag ons of we ook voldoende opdrachten hebben in jouw regio!
Kan ik meerdere opdrachten per dag uitvoeren/accepteren?
Op het platform kun je meerdere opdrachten per dag accepteren mits de uren niet overlappen.
Hoe zit het met de verantwoordelijkheid bij incidenten tijdens de opdrachten?
Tadaah is slechts de bemiddelaar van de opdracht en nooit aansprakelijk bij incidenten. Als zzp’er mag je alleen opdrachten aannemen via Tadaah als je goed verzekerd bent voor ongevallen/incidenten tijdens het werk.
Ik heb een opdracht geaccepteerd maar kan deze niet uitvoeren. Wat moet ik nu?
Zowel jij als opdrachtnemer als de opdrachtgever kunnen een opdracht tot 24 uur voor aanvang kosteloos annuleren. Korter dan 24 uur voor aanvang zul je voor een vervanger, die over dezelfde diploma’s en certificaten als jij beschikt, moeten verzorgen. De organisatie is je bij annulering binnen 24 uur voor aanvang een vooraf bepaalde vergoeding verschuldigd.
Wat als ik ziek ben en de opdracht niet kan uitvoeren, of om een andere reden moet afmelden?
Als je onverwacht ziek bent geworden, in noodsituaties of bij overmacht kun je je binnen 24 uur voor aanvang dienst nog afmelden. Je kunt je via de app afmelden, en dient hierbij een reden op te geven. Idealiter regel je een vervanger (die voldoet aan de eisen qua diploma’s en/of certificaten). Ook dit kun je via de app regelen. Let op: jij hebt de opdracht aangenomen dus jij blijft eindverantwoordelijk.
Omdat deze afmelding zo kortdag is, dien je in deze deze situaties ook altijd even direct contact op te nemen met je opdrachtgever.
Als de afmelding buiten de 24 uur voor aanvang dienst valt, dan kun je je simpelweg via de app afmelden.
Mag ik ook direct opdrachten aannemen van de opdrachtgevers via Tadaah, buiten Tadaah om?
Nee, dit is niet toegestaan. Opdrachtgevers blijven te allen tijde klant van Tadaah. Klanten van Tadaah mogen niet direct opdrachten aanbieden aan de freelancers en omgekeerd ook niet. Dit is in strijd met de Algemene Voorwaarden van Tadaah BV.
Ik kan het LRK-nummer van de opvangorganisatie niet vinden of het aangegeven LRK-nummer lijkt niet te kloppen.
In het register zou elke organisatie moeten zijn opgenomen. Tip: Vaak is het zoekresultaat beter als je zo min mogelijk velden invult.
Moet je jezelf koppelen aan de organisatie waar je gaat werken in het personenregister?
Ja. En dit is echt belangrijk. Voordat je aan een opdracht begint moet je in het personenregister gekoppeld zijn, anders kun je niet aan het werk. Zorg dat je zelf een koppelverzoek stuurt of neem contact op met de organisatie zodat ze je kunnen koppelen. Wanneer je niet gekoppeld bent kun je bij controle echt in de problemen komen. Je bent als ZZP’er hiervoor zelf verantwoordelijk.