Veelgestelde vragen over

Facturen en betalingen

Vragen over je facturen of betalingen? Hieronder vind je het antwoord.

Alle vragen over Facturen en betalingen

Wat moet ik doen als een opdrachtgever niet betaalt?

Als ondernemer ben je risicodrager en zelf verantwoordelijk voor de afhandeling van de facturatie. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de Kamer van Koophandel.

Wat is belasting toegevoegde waarde (btw)?

Btw is de belasting die je betaalt over een gewerkte opdracht, deze bedraagt 21% over de gewerkte uren en het daarbij behorende uurtarief. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aangifte bij de belastingdienst. De meeste ZZP’ers doen elk kwartaal btw-aangifte.

Wanneer krijg ik betaald?

Dat kan verschillen. De wettelijke betalingstermijn is 30 dagen, een opdrachtgever dient in ieder geval binnen deze termijn de factuur uit te betalen. Soms kun je met de organisatie andere afspraken maken.

Ik heb andere uren gewerkt dan was afgesproken, hoe zorg ik dat mijn uren kloppen op de factuur?

Zorg dat als je langer of korter werkt dit altijd in overleg gaat met je opdrachtgever. Daarna kan je de uren van de opdracht wijzigen, die vind je terug in je opdrachtenkoffer op het platform. Naast de details vind je een knopje ‘uren wijzigen’.

Zijn er kosten aan verbonden?

Tadaah brengt aan de opvangorganisaties een vergoeding in rekening van slechts 2,50 per bemiddeld uur. Er worden geen opstartkosten of abonnementsvergoedingen in rekening gebracht bij zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers.

Waar kan ik mijn factuurnummer vinden?

Het factuurnummer moet je zelf invullen op de factuur nadat jij deze hebt gedownload. Dit is omdat wettelijk factuurnummers altijd opeenvolgend moeten zijn. Wij hebben geen zicht op de facturen die je eventueel stuurt naar opdrachtgevers die niet bij Tadaah zijn aangesloten. Een factuurnummer moet ook uniek zijn. Je mag niet twee keer een factuur versturen met hetzelfde nummer.

Waar kan ik mijn (oude) facturen vinden?

Je kunt je facturen altijd opnieuw downloaden. Zoek je één specifieke factuur? Kijk dan ook even in je ‘verzonden e-mails’ of je hem daar nog kunt vinden.

Hoe moet ik mijn uren registreren?

In jouw account worden de uren/tarieven bijgehouden en is er de mogelijkheid om jouw facturen op te maken én te versturen door middel van een standaard factuur template. Hier kun je ook overzichten downloaden voor in je administratie.

Kan ik mijn factuur wekelijks, tweewekelijks of maandelijks verzenden?

Je bent zelfstandig ondernemer, dus dat betekent dat je in overleg met je opdrachtgever bepaalt hoe vaak jij factureert. De meeste ondernemers factureren maandelijks.

Je kunt via het platform factureren maar bent natuurlijk vrij om je eigen gemaakte factuur te versturen. Dit is pas mogelijk als de opdracht is vervuld. De weekfacturen worden op zaterdag klaargezet en de maandfacturen op de eerste dag van de volgende maand.

Factureer ik aan Tadaah als freelancer?

Nee, je stuurt zelf jouw facturen naar de opdrachtgevers en deze betalen jou dan uit. Voor het opmaken van jouw factuur kun je gebruikmaken van de bestaande factuur template in het Tadaah programma.

Worden mijn reiskosten vergoed?

In principe zijn de reiskosten verwerkt in je uurtarief tenzij je anders overeengekomen bent met de opdrachtgever. Let er wel op dat je dit voorafgaand aan de opdracht vastlegt in de overeenkomst van opdracht.

Wat is het verschil tussen een Omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer?

Voor de omzetbelasting krijg je twee nummers: het omzetbelastingnummer (obnummer) en het btw-identificatienummer (btw-id). Het btw-identificatienummer krijg je in een aparte brief van de Belastingdienst toegestuurd. Dit nummer gebruik je bijvoorbeeld op je facturen en in de communicatie met opdrachtgevers. Kijk op de website van de belastingdienst voor meer informatie.

< Terug naar alle onderwerpen

Heb je nog vragen? Neem gerust contact op!

Tadaah heeft de leukste opdrachtgevers