Blog
Brief aan minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
december 19, 2024
Brief aan minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
In antwoord op uw oproep in de brief van 17 december 2024 over het opheffen van het handhavingsmoratorium (kenmerk 4025559-1076434-MEVA), leggen wij u graag een casuspositie voor waarbij het gaat om Piek en Ziek inzet van zzp-ers in de kinderopvang.
Tadaah is het grootste Nederlandse platform waarbij 8.000 zzp-ers in de kinderopvang zijn aangesloten. Via platform Tadaah worden jaarlijks ongeveer 250.000 diensten uitgevoerd bij vrijwel alle landelijke kinderopvangorganisaties.
Verreweg het grootste deel van deze opdrachten betreffen Piek en Ziek diensten. De diensten worden meestal op zondagmiddag overeengekomen en betreffen invaldiensten voor 1-4 dagen.
De behoefte om deze diensten uit te voeren met zzp-ers heeft een achtergrond gelegen in het arbeidsrecht. De Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsrelaties schrijft voor dat een medewerker met een arbeidsovereenkomst (dus ook een uitzendkracht) dient minimaal 4 (kalender) dagen voor aanvang op de hoogte te worden gebracht van een te werken dienst. Deze verplichting is tevens opgenomen in de cao-kinderopvang. Een invaldienst die zich op zondagmiddag aandient kan dus niet worden uitgevoerd.
Om te voorkomen dat groepen op kinderopvangorganisaties, om deze reden, in geval van ziekteverzuim moeten worden gesloten, zou het verstandig zijn een kader te schetsen waarbinnen deze diensten, fiscaal en arbeidsrechtelijk verantwoord, wel door zzp-ers kunnen worden uitgevoerd.
Het kader zou als volgt kunnen worden omschreven:
Piek en Ziek diensten/opdrachten kunnen buiten dienstbetrekking worden uitgevoerd indien:
- De opdracht uiterlijk tot 96 uur voor aanvang wordt overeengekomen
- De opdracht een duur heeft van maximaal 1-5 werkdagen (36 uur) aaneengesloten
- De opdrachtnemer maximaal 60 uur per kwartaal voor 1 opdrachtgever een opdracht aangaat
- De opdrachtnemer, ingeschreven staat in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, niet tot 6 maanden voor aanvang van de opdracht een opdracht voor de opdrachtgever heeft uitgevoerd of een arbeidsovereenkomst heeft gehad bij de opdrachtgever
- De inhoud van de opdracht, de hoogte van de beloning (uurtarief), wordt door opdrachtgever en opdrachtnemer in gezamenlijk overleg bepaalt en zal in geen geval lager zijn dan € 34,00 excl. BTW. Genoemd uurtarief wijkt significant af van het bruto uurloon volgens de cao.
- De opdrachtnemer ontvangt buiten de opdracht geen vergoeding van de opdrachtgever.
- Er is sprake van een BTW belaste prestatie
- De opdrachtnemer heeft geen exclusiviteitsovereenkomst met de opdrachtgever, er is geen sprake van een concurrentie- of relatiebeding en opdrachtnemer mag zich (zonder toestemming van opdrachtgever) laten vervangen door een vervanger die beschikt over dezelfde benodigde kwalificaties (diploma, VOG etc), waarbij de opdrachtovereenkomst in stand blijft.
- Omdat er sprake is van een invaldienst wordt de opdrachtnemer geacht zich te onthouden van bepaalde taken die voorbehouden zijn aan de vaste medewerkers.
- Het staat de opdrachtnemer vrij de opdracht aan te nemen en deze heeft alle vrijheid om een opdracht wel of niet aan te nemen. De opdracht wordt uitgevoerd op de locatie waar de invaldienst nodig is.
- De werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd conform wet en regelgeving (Wet op de Kinderopvang) en de opdrachtgever heeft hierin geen vrijheid af te wijken van de wettelijke bepalingen. Opdrachtnemer dient te beschikken over de juiste diploma’s en certificaten om de opdracht uit te voeren, de kosten daarvan, alsmede de kosten van het in stand houden van kwalificaties, komen geheel voor rekening en risico van opdrachtnemer.
- De opdrachtnemer is geen leidinggevende bij de organisaties van opdrachtgever, is geen onderdeel van het team, neemt geen deel aan personeelsbijeenkomsten en activiteiten buiten de organisatie om.
- Er is geen sprake van materialen, gereedschappen en de opdrachtnemer is niet specifiek herkenbaar als werkende voor de opdrachtgever, deze mag eventueel eigen bedrijfskleding dragen tijdens de opdracht.
- Mocht er schade ontstaan tijdens de uitvoering van de werkzaamheden dan heeft de opdrachtnemer daarvoor een AVB (Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven).
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mochten er desondanks nog vragen of onduidelijkheden zijn dan vernemen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,
Steven Lenderink
Tadaah BV