Blog
Veelgestelde vragen over
Opdrachten
Alle ins en outs over het accepteren of wijzigen van opdrachten.
Alle vragen over Opdrachten
Wat betekent vrije vervanging?
Je mag jezelf vrij laten vervangen door een andere freelancer. Bijvoorbeeld omdat je die dag niet meer kan werken. Het is wel jouw verantwoordelijkheid om te checken of iemand de juiste diploma’s en competenties heeft en dat ze aan de organisatie worden gekoppeld in het PRK. Als er bij controle blijkt dat er iets niet klopt of ontbreekt blijf jij als opdrachtnemer verantwoordelijk en zijn de consequenties en boetes voor jou.
Mag ik eerder naar huis gestuurd worden?
Een opdrachtgever mag een dienst van acht uur met één uur kosteloos laten inkorten. Bij ochtend- en middagdiensten mag dat niet.
Mag een organisatie mij naar een andere locatie sturen?
Dat mag, mits zij jou de kosten voor het extra reizen, je parkeergeld en je reistijd vergoeden. Meer hierover kan je terug vinden in de opdrachtovereenkomst.
Wat is het verschil tussen een spoedopdracht en een interessedienst?
Spoed is meteen aan jou toegewezen en bij interessediensten kiest de opdrachtgever zelf uit de freelancers die interesse hebben getoond.
Wat voor soorten opdrachten zijn er?
Spoedopdracht – Deze dienst kan je direct accepteren en wordt daarna direct in je opdrachtenkoffer geplaatst. Hier is geen akkoord van de opdrachtgever voor nodig.
Keuzedienst – Op deze opdracht kan je interesse tonen door op het knopje ‘interesse’ te klikken. De opdrachtgever krijgt hier een melding van en bepaald dan uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de opdracht of deze aan jou is toegewezen. Hiervan ontvang je een mail (indien je je meldingen aan hebt staan).
Lange opdracht – Dit is een opdracht voor een langere periode. Let op: de opdracht bestaat uit losse overeenkomsten, voor elke dag een nieuwe overeenkomst. Je dient elke opdracht los te accepteren op het platform (bij ‘losse oproepen’).
Persoonlijke opdracht – Dit is een opdracht die een opdrachtgever alleen aan jou heeft verstuurd binnen het platform.
Waarom zie ik geen opdrachten?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je geen of maar weinig opdrachten te zien krijgt:
Beschikbaarheid – Je beschikbaarheid staat niet ingesteld, om deze aan te zetten vink je in je profiel de groene vakjes aan.
Competenties – Deze staan uit of zijn niet volledig ingesteld. Je kan contact opnemen met Tadaah deze aan te laten passen.
Blokkade – Je hebt een opdracht geannuleerd binnen 24 uur voor aanvang van de opdracht, dan kom je voor de komende 24 uur automatisch op een blokkade te staan; je ziet dan geen diensten.
Non-actief – Je account staat op non-actief, wellicht dien je nog een aanpassing te maken in je profiel op het platform. Hierover heb je een mail ontvangen waarin staat welke documentatie er mist.
Uurtarief – Wanneer je een te hoog uurtarief hebt ingesteld, dan kan het zijn dat je geen opdrachten ziet omdat er op dat moment geen opdrachten beschikbaar zijn met het door jou gevraagde uurtarief.
Hoe werkt het koppelen van freelancers aan het Personenregister Kinderopvang?
Tadaah kan geen freelancers koppelen aan een organisatie in het register. Beiden partijen zijn hier zelf verantwoordelijk voor. Wel dragen wij er zorg voor dat op het portaal de juiste gegevens van een organisatie te vinden zijn, om het koppelen voor de zzp’er zo makkelijk mogelijk te maken. Ook zijn er diverse mogelijkheden om reminders vanuit het portaal naar zzp’ers te sturen voor een koppelverzoek.
Ik heb een opdrachtovereenkomst met een opdrachtgever die ze willen wijzigen, kan dat?
Wijzigingen kunnen alleen in overleg tussen opdrachtnemer en opdrachtgever plaatsvinden.
Ik heb zojuist interesse getoond in een opdracht. Krijg ik daar een bericht over?
Je ontvangt alleen bericht als jij degene bent die de organisatie heeft gekozen voor de opdracht. Tadaah wijst geen freelancers toe aan een opdracht. De organisatie bepaalt de opdracht zelf en kiest ook zelf wie er de opdracht mag invullen. Tadaah kan je dan ook geen informatie verstrekken over de status van de opdracht.
Zijn er genoeg opdrachten binnen mijn regio?
Op het platform vind je opdrachten voor de Buitenschoolse opvang (5-12 jaar) en Kinderopvang (0-4 jaar). De meeste opdrachtgevers zitten in de Randstad (Amsterdam, Haarlem, Almere, Utrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam). Daar zijn er in het algemeen meer opdrachten voor freelance kinderopvang professionals, dus genoeg werk! In de provincies: Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zuid-Limburg hebben we nu ook meerdere aangesloten organisaties. Tadaah groeit dagelijks, vraag ons of we ook voldoende opdrachten hebben in jouw regio!
Kan ik meerdere opdrachten per dag uitvoeren/accepteren?
Op het platform kun je meerdere opdrachten per dag accepteren mits de uren niet overlappen.
Hoe zit het met de verantwoordelijkheid bij incidenten tijdens de opdrachten?
Tadaah is slechts de bemiddelaar van de opdracht en nooit aansprakelijk bij incidenten. Als zzp’er mag je alleen opdrachten aannemen via Tadaah als je goed verzekerd bent voor ongevallen/incidenten tijdens het werk. Het is altijd een goed idee om eerst te overleggen wat er in het pedagogisch beleid staat van de organisatie.
Ik heb een opdracht geaccepteerd maar kan deze niet uitvoeren. Wat moet ik nu?
Zowel jij als opdrachtnemer als de opdrachtgever kunnen een opdracht tot 24 uur voor aanvang kosteloos annuleren. Korter dan 24 uur voor aanvang zul je voor een vervanger, die over dezelfde diploma’s en certificaten als jij beschikt, moeten verzorgen. De organisatie is je bij annulering binnen 24 uur voor aanvang een vooraf bepaalde vergoeding verschuldigd.
Wat als ik ziek ben en de opdracht niet kan uitvoeren?
Kan gebeuren natuurlijk maar als je een dienst hebt geaccepteerd, ben je een overeenkomst aangegaan om te werken. Je hebt een bindende afspraak gemaakt. Die kun je niet zomaar afzeggen. In noodsituaties of overmacht, kun je je afmelden. Je bent ZZP’er dus je mag ook een vervanger aanbieden. Let er dan goed op dat deze vervanger over alle in de opdracht gevraagde competenties (diploma’s en certificaten) beschikt. Jij hebt de opdracht aangenomen dus jij blijft daarvoor verantwoordelijk. Bij ziekte moet je uiteraard de opdrachtgever inlichten maar ook je via de Tadaah website ziekmelden met een geldige reden.
Mag ik ook direct opdrachten aannemen van de opdrachtgevers via Tadaah, buiten Tadaah om?
Nee, dit is niet toegestaan. Opdrachtgevers blijven te allen tijde klant van Tadaah. Klanten van Tadaah mogen niet direct opdrachten aanbieden aan de freelancers en omgekeerd ook niet. Dit is in strijd met de Algemene Voorwaarden van Tadaah BV.
Ik kan het LRK-nummer van de opvangorganisatie niet vinden of het aangegeven LRK-nummer lijkt niet te kloppen.
In het register zou elke organisatie moeten zijn opgenomen. Tip: Vaak is het zoekresultaat beter als je zo min mogelijk velden invult.
Moet je jezelf koppelen aan de organisatie waar je gaat werken in het personenregister?
Ja. En dit is echt belangrijk. Voordat je aan een opdracht begint moet je in het personenregister gekoppeld zijn, anders kun je niet aan het werk. Zorg dat je zelf een koppelverzoek stuurt of neem contact op met de organisatie zodat ze je kunnen koppelen. Wanneer je niet gekoppeld bent kun je bij controle echt in de problemen komen. Je bent als ZZP’er hiervoor zelf verantwoordelijk.